Bemutatkozik óvodánk
Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, míg megnövök. Guggoljon ide mellém, ha nem csak hallani, de érteni akar... Birtalan Ferenc
Kedves Szülők!
Szeretettel és tisztelettel köszöntjük a Tolnai Utcai Óvoda, valamint a Tolnai Utcai Óvoda Sziget Utcai Tagóvodája honlapján!
Óvodáink Székesfehérvár egyik legnagyobb lakótelepén, panelházak szomszédságában találhatóak. A hozzánk járó kisgyermekek heterogén összetételű lakókörzetből, különböző szociokulturális családi háttérrel, igen eltérő anyagi körülményekkel rendelkeznek. A különbségek kompenzálása érdekében a nevelőtestület szilárd és következetes gyermek- és családközpontú nevelési elveket vall.
Az intézmény egység két óvodában működik. Világos, tágas csoportszobák és kiegészítő helyiségek ideális elhelyezést biztosítanak a Köznevelési törvényben meghatározott létszámokhoz.
A szülők felé történő bemutatkozások során megpróbálunk barátsággal fordulni a hozzánk kerülő családokhoz. A családlátogatások, nyílt napok, óvodai ünnepélyek számtalan lehetőséget biztosítanak a mindennapok nevelőmunkájának megismeréséhez. Munkánkat folyamatosan szakmai innováció, továbbképzések viszik előbbre. Munkánk alapja a kisgyermekkor legfontosabb és legfejlesztőbb tevékenysége a játék, mely során életszerű, érzelmi közelítésű, természetes helyzetekkel ismerkednek meg.
Buda Béla szavait indulástól szem előtt tartjuk
Ahhoz, hogy kiegyensúlyozott, önálló és szociális személyiség váljék valakiből, két dolog szükséges. Egyik az elfogadó közösség, a másik az érzelmi biztonság.
Intézményeinkben egy átfogó pedagógiai rendszert valósítunk meg, amely elősegíti a gyermekek érzelmi fejlődését mind az óvodában, mind a családi körben.
Arra törekszünk, hogy öntevékeny, érdeklődő, az izgalmakat szerető és elviselő, megbocsátani tudó gyermekeket neveljünk.
Programunk az egyéni attitűdök, egyéni képességek és jártasságok kialakításához megfelelő alapokat ad. A mai felgyorsult életritmus szükségessé teszi, hogy a gyermekek egész életre szóló tanulási igényét megalapozzuk, támogassuk.
A program felismeri, értékeli, serkenti, erősíti azoknak a jellemvonásoknak a fejlesztését, amelyre változó világunkban szükségük van: változások elviselése, a kritikai gondolkodás és a választani tudás képessége, probléma felismerés és problémamegoldó képesség fejlesztése, kreativitás, képzelet kiszélesítése. Megismerje szűkebb és tágabb környezetét, erősödjön benne a nemzeti identitástudat, hazaszeretet.
Óvodánk Alapító okiratának megfelelően fogad; a szakértői és rehabilitációs bizottság szakvéleménye alapján integrált nevelésre javasolt, sajátos nevelési igényű – értelmi fogyatékos, érzékszervi (látási, hallási) fogyatékos, értelmi vagy beszédfogyatékos, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos, autizmus spektrum zavarral, vagy egyéb pszichés fejlődés zavarai miatt (súlyos tanulási, figyelem-, vagy magatartásszabályozási zavarral) küzdő gyermekeket. Napi munkánk során figyelembe vesszük a Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelvében foglaltakat.
Munkánkat arra építjük, hogy az ember mással nem helyettesíthető individuum, szellemi, erkölcsi és biológiai értelemben is egyedi személyiség és szociális lény egyszerre.
Figyelembe vesszük, hogy a gyermek, fejlődő személyiség, melyet meghatároznak a veleszületett genetikai adottságok, az érés sajátos üteme, a spontán és tervszerűen alkalmazott környezeti hatások. E tényezők együttes hatásának következtében a gyermeknek egyénenként változó testi és lelki szükségletei vannak. Ennek tudatában magas színvonalú és szeretetteljes nevelést biztosítunk, hogy a meglévő hátrányokat csökkentsük. Az esélyegyenlőség jegyében nem adunk teret semmiféle előítéletnek.
Olyan gyermek nevelésére törekszünk, aki érzelmileg gazdag, környezetében jól tájékozódik, nyitott, érdeklődő, önmagát becsülő, másokat elfogadni tudó és együttműködő.
Az óvodás korú gyermek nevelésének elsődleges színtere a család, melyet az óvoda kiegészít. Az óvoda a köznevelési rendszer szakmailag önálló nevelési intézménye, ahová a gyermek 3. életévétől iskolába lépéséig jár.
Az óvodai nevelés gyermekközpontú, befogadó, minden gyermek számára biztosítja az egyenlő hozzáférést.
A hazájukat elhagyni kényszerülő családok gyermekeinek befogadása során biztosítjuk az önazonosság megőrzésért. Lehetőséget biztosítunk arra, hogy a gyermekek megismerhessék egymás kultúráját, anyanyelvét. Óvodánk világnézetileg toleráns nevelésre törekszik.
Pedagógiai tevékenységi rendszerünk és tárgyi környezetünk segíti a gyermekek környezettudatos magatartásának kialakulását. A nevelési folyamatban a gyermek egyéni érési üteméhez alkalmazkodó és a céloknak megfelelő tudatos fejlesztés egymást kiegészítve érvényesül. Az óvoda megvalósítja alapvető funkcióit (óvó, védő-, szociális, nevelő- személyiségfejlesztő). Ezáltal a gyermekekben kialakulnak a következő életszakaszba (a kisiskolás korba) való átlépés pszichikus feltételei.
Legfontosabb elvünknek azt tartjuk, hogy a kisgyermekek nevelése elsősorban a családok joga és kötelessége, ebben óvodánk kiegészítő, esetenként hátránycsökkentő szerepet tölt be. Az óvodai tervszerű, szeretetteljes nevelésünk csak kiegészítője lehet és nem helyettesítője annak.
Szeretetteljes, biztonságérzetet adó, érzelmekben, élményekben gazdag óvodai élet melynek alapja az elfogadás, tisztelet, megbecsülés és bizalom, gyermekközpontúság, az együtt gondolkodás a pedagógiai optimizmus, humanizmus és a gyermekszeretet.
Elkötelezettség és a jövő iránti felelősség vezérli munkánkat és magatartásunkat, életvitelünket és emberi kapcsolatainkat.
Nevelésünkben a gyermeki személyiség teljes kibontakoztatására törekszünk, az egyéni készségek és képességek kibontakoztatásával, az emberi jogok és a gyermeket megillető szabadság tiszteletben tartásával.
Fontosnak tartjuk, hogy minden gyermek egyenlő eséllyel részesüljön színvonalas nevelésben. A gyermeket, mint fejlődő személyiséget szeretetteljes gondoskodás, és különleges védelem illeti meg. Az őt érintő döntésekben a gyermek mindenek felett álló érdekét vesszük elsősorban figyelembe.
Munkánkban tükröződik az egyéni differenciált bánásmód, a fejlesztésben figyelembe vesszük a fokozatosságot. Pedagógiai módszereinket a gyermekek személyiségéhez és egyéni érési üteméhez igazítjuk. Óvodai nevelésünk gondoskodik a gyermek egyéni képességeihez igazodó műveltségtartalmakról, emberi értékek közvetítéséről. Ahhoz, hogy megismerjük a gyermekek érzelmi fejlettségét, érdeklődési körét, temperamentumát, képességeiket, szükségleteiket, meg kell figyelnünk minden egyes gyermeket természetes környezetében.
Törekszünk a helyi szocializációs egyenlőtlenségek, szakadékok kompenzálására. Óvodánkban egyetlen gyereket se érjen hátrányos megkülönböztetés. Intézményünkön belül biztosítjuk az esélyegyenlőséget, az egyenlő hozzáférés lehetőségét minden gyermek számára.
Pedagógiai programunk jellegzetességei:
- humánus én-érvényesítés támogatása,
- az egyéni érési ütemhez alkalmazkodó tapasztalatszerzés minden gyermek számára,
- fejlesztésben speciális játékokat, kreatív játékhelyzeteket, spontán ötleteket alkalmazunk,
-
egyéni differenciált, bánásmód érvényesítése a fiúk-lányok közötti fejlődésbeli, és pszichés igény különbségek figyelembe vételével.
Célunk, az óvodás gyermekek sokoldalú, harmonikus személyiség fejlődésének biztosítása.
Gyermekeink pozitív önértékelését tevékenységekkel, kreatív játékkal erősítsük meg.
Azoknak a gyermekeknek, akik fejlettségi szintjükben, érdeklődésükben, temperamentumukban különböznek elvárásainktól, vagy frusztráltak, biztosítjuk, hogy speciális játékokon keresztül szerezzenek új ismereteket, érzelmi biztonságot. A sajátos nevelési igényű és a különleges bánásmódot igénylő gyermekek integrálásával biztosítjuk esélyegyenlőségüket. Nem adunk helyet az előítéletek kibontakozásának, sem társadalmi, sem nemi, sem egyéb értelemben. Az óvodában alkalmazott módszerek, pedagógiai hatások alkalmazkodnak a gyermek sajátos személyiségvonásaihoz.
Óvodánkban a gyermekek élmény gazdag, harmonikus környezetben, az életkori sajátosságoknak megfelelően, az egyéni fejlődési ütemük tiszteletben tartásával fejlődhetnek.
Óvodáskor végére érzelmileg teherbíró, érdeklődő, autonóm személyiségekké váljanak. Célunk fejlettség szerinti rugalmas beiskolázás, testi, lelki és szociális érettség kialakítása a sikeres iskolai beilleszkedéshez.
Az óvodai nevelés feladata az óvodás korú gyermek testi és lelki szükségleteinek kielégítése, ezen belül
- az egészséges életmód alakítása, egészségfejlesztés,
- az érzelmi, az erkölcsi és az értékorientált közösségi nevelés,
- anyanyelvi-, értelmi fejlesztés és nevelés megvalósítása.
A nevelőmunkát az óvoda teljes nyitva tartásában óvodapedagógusaink végzik. Személyiségvonásaiban és tetteiben megjelenik a humanizmus, a pedagógiai optimizmus; érezhető a hitelesség, a tapintat, az elfogadás és megértés, a segítőkészséget előtérbe helyező gyermekszeretet és az empátia. Minden tekintetben minta a gyerekek számára, igényes önmagával és környezetével szemben, nyitott és érzékeny a külvilág történéseire. Nevelőtestületünk szakmailag jól felkészült, pedagógiai megújulásra törekvő, nyitott, innovatív.